«Η μόρφωση δεν είναι ζήτημα γνώσης είναι ζήτημα ζωής.»

Δ. Γληνός

 

Β. Ι. Λένιν, Για την αγωγή και την παιδεία, 1ος και 2ος τόμ., εκδ. Σύγχρονη Εποχή

Στη δίτομη αυτή συλλογή περιέχονται άρθρα, μελέτες, ομιλίες και γράμματα του Λένιν, που γράφτηκαν από το 1894 έως το 1922. Είναι ταξινομημένα κατά χρονολογική σειρά και αφορούν πολλές πτυχές της διαπαιδαγώγησης, της εκπαίδευσης στον καπιταλισμό και στο σοσιαλισμό, της διαμόρφωσης της προσωπικότητας μέσα στο επαναστατικό κίνημα.

 

Μ. Μαΐλης – Τ. Μαμάτσης – Ε. Μπέλλου, Κομμουνιστικές αξίες και σοσιαλισμός, εκδ. Σύγχρονη Εποχή

Γραμμένο το 1994 σε μια περίοδο χρονικά πολύ κοντά στην πλήρη επικράτηση της αντεπανάστασης στις σοσιαλιστικές χώρες της Ευρώπης και στην ανασυγκρότηση του ΚΚΕ και της ΚΝΕ από τη βαθιά κρίση και διάσπαση του 1991. Αυτή την περίοδο οι αξίες των κομμουνιστών όπως η συλλογικότητα, η συντροφικότητα, οι αξίες του αγώνα, της ταξικής πάλης, η πραγματική έννοια της ελευθερίας, οι επαναστατικές αρχές οργάνωσης και λειτουργίας του κόμματος νέου τύπου απότομα και σε μεγάλη έκταση αμφισβητήθηκαν, λοιδορήθηκαν και δέχτηκαν επίθεση από την αστική προπαγάνδα και τον οπορτουνισμό.

Η ιστορία του ΚΚΕ και του κομμουνιστικού κινήματος δέχτηκε τεράστια επίθεση. Στόχος όλης αυτής της επίθεσης ήταν και είναι η ιστορική προσφορά του σοσιαλισμού, αλλά και να αποκρυφτεί από τα μάτια των καταπιεσμένων η αναγκαιότητα και επικαιρότητα του σοσιαλισμού. Το βιβλίο με οδηγό τη μαρξιστική – λενινιστική κοσμοθεωρία επιθετικά απαντάει στο ψέμα της αντεπαναστατικής επίθεσης, θαρρετά στέκεται ενάντια στις παρεκκλίσεις από το μαρξισμό – λενινισμό, που οδήγησαν στις αντεπαναστατικές ανατροπές.

Συλλογή από τα Θέματα Παιδείας, Για ποιο σκοπό σπουδάζουμε, έκδ. της Πανσπουδαστικής ΚΣ

Εκδόθηκε από το περιοδικό Θέματα Παιδείας σε συνεργασία με την Πανσπουδαστική Κίνηση Συνεργασίας.

Είναι συλλογή σημαντικών κειμένων των: Μπ. Μπρεχτ, Γ. Ιμβριώτη, Δ. Γληνού, Α. Αϊνστάιν και Γ. Ζντάνοφ για τον κοινωνικό ρόλο της επιστήμης. Περιέχεται το άρθρο του Αϊνστάιν «Γιατί σοσιαλισμός» καθώς και γράμματα του Δ. Γληνού από τις εξορίες.

 

Χ. Σακελλαρίου, Η παιδεία στην Αντίσταση, εκδ. Σύγχρονη Εποχή

Στις περιοχές που ελευθέρωνε ο ΕΛΑΣ, αλλά και στις σκλαβωμένες κάτω από την καθοδήγηση του ΚΚΕ και του ΕΑΜ δημιουργήθηκαν λαϊκοί θεσμοί που ανέλαβαν την οργάνωση της ζωής και του αγώνα του λαού (ΕΤΑ, Εθνική Αλληλεγγύη, Οργάνωση Προστασίας Λαϊκών Αγωνιστών, Εθνικό Λαϊκό Απελευθερωτικό Ναυτικό, Λαϊκή Δικαιοσύνη, Λαϊκή Αυτοδιοίκηση). Ανάμεσα σ’ αυτούς τους θεσμούς δημιουργήθηκε και παρήγαγε έργο και ο θεσμός της Λαϊκής Παιδείας.

Κάτω από δύσκολές συνθήκες η λαϊκή κυβέρνηση, η Προσωρινή Εθνική Επιτροπή Απελευθέρωσης, όχι μόνο οργάνωσε κανονικά σχολεία, αλλά και τεχνικές σχολές, παιδαγωγικά φροντιστήρια για την κατάρτιση των δασκάλων όπου δίδαξαν κορυφαίοι κομμουνιστές παιδαγωγοί όπως η Ρόζα Ιμβριώτη και ο Μιχάλης Παπαμαύρος, οργανώθηκαν παιδαγωγικά συνέδρια, εκδόθηκαν σχολικά βιβλία. Αυτή είναι η δύναμη της Λαϊκής Εξουσίας. Όλα λειτούργησαν με βάση την αρχή «Ένας λαός – μία παιδεία». Αξίζει να διαβαστεί από όλες τις απόψεις.

 

Ν. Νικολάου, Μαρξισμός και βιολογία – Ναρκωτικά, εκδ. Σύγχρονη Εποχή

Το κομμουνιστικό κίνημα και οι νεολαίοι κομμουνιστές πάντα πρωτοστατούσαν στον αγώνα ενάντια στη διάδοση των ναρκωτικών και της ναρκωκουλτούρας που αποτελούν έκφραση του σαπίσματος του καπιταλισμού. Το βιβλίο αυτό περιέχει σημαντικά επιστημονικά στοιχεία, ιατρικά και στατιστικά που καταρρίπτουν τη θεωρία του διαχωρισμού σε σκληρά και μαλακά.

 

Κ. Καμαρινού, Τα «πέτρινα» πανεπιστήμια, εκδ. Σύγχρονη Εποχή

Το βιβλίο ξεκινά με αναφορά στα βασικά χαρακτηριστικά της νεοελληνικής εκπαίδευσης δίνοντας έμφαση στο ζήτημα της λαϊκής επιμόρφωσης και στην παρέμβαση του λαϊκού κινήματος. Φτάνει στην καρδιά του θέματός του, την αυτομόρφωση και την αυτοδιδακτική μέθοδο μόρφωσης των πολιτικών κρατούμενων στις εξορίες και τις φυλακές. Φωτίζοντας μια σημαντική πλευρά των αγώνων του λαϊκού κινήματος καταφέρνει να αναδείξει τη σχέση των κομμουνιστών με τη μόρφωση και έτσι αποκτά σύγχρονο παιδαγωγικό χαρακτήρα.

 

Α. Λάμπρου, Στη γροθιά του Σούπερμαν, εκδ. Σύγχρονη Εποχή

Ασχολείται με τη μορφή του «υπεράνθρωπου». Ο υπεράνθρωπος στα Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας έχει πλέον χίλια πρόσωπα: είναι ασφαλώς ο γνωστός Σούπερμαν με τη στολή στα χρώματα της αστερόεσσας. Είναι όμως επίσης ο μαυροντυμένος Μπάτμαν, ο ημίγυμνος Ράμπο, ο άψογος Τζέιμς Μποντ, ο Ταρζάν, ο Ηρακλής και εκατοντάδες άλλοι, που τους διαβάζουμε στα κόμιξ ή στην παραλογοτεχνία και τους βλέπουμε σε κινούμενα σχέδια, σε τηλεοπτικές σειρές ή στον κινηματογράφο.

Το παρόν βιβλίο, μελετά γενικά, την εξέλιξη του μύθου και ιδιαίτερα σε σχέση με τα Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας, την αισθητική τους ή τον κοινωνικό τους ρόλο, τη σχέση τους με το παρελθόν της μυθοπλασίας κλπ.

 

Συλλογικό, Το σχολικό μάθημα εκτός έδρας, εκδ. Σύγχρονη Εποχή

Το βιβλίο αυτό εκδόθηκε με απόφαση του ΚΣ της ΚΝΕ το 1996 και αποτελεί συλλογή των εξής θεμάτων:

Το διάβασμα είναι μια σοβαρή αλλά και όμορφη υπόθεση – Για την έκθεση ιδεών – Εξωσχολικά βοηθήματα για το μάθημα της έκθεσης ιδεών – Για τη διδασκαλία των θρησκευτικών στο σχολείο – Η διδασκαλία της ιστορίας στα σχολεία – Για τη μελέτη της λογοτεχνίας – Για το μάθημα της φυσικής – Πώς να λύνουμε τα μαθηματικά προβλήματα.

Είναι ένα βοήθημα εξωσχολικής στήριξης του μαθητή για την κατανόηση της ταξικότητας του εκπαιδευτικού συστήματος, για μια κριτική προσέγγιση του σχολικού βιβλίου. Επιχειρεί να δώσει μια μέθοδο στην οργάνωση του διαβάσματος αλλά και της αυτομόρφωσης.

 

ΕΓΚΩΜΙΟ ΣΤΗ ΜΑΘΗΣΗ

 

Μάθαινε και τα απλούστερα! Γι’ αυτούς

Που ο καιρός τους ήρθε

Ποτέ δεν είναι πολύ αργά!

Μάθαινε το αβγ, δε σου φτάνει, μα συ

Να το μαθαίνεις! Μη σου κακοφανεί!

Ξεκίνα! Πρέπει όλα να τα ξέρεις!

Εσύ να πάρεις πρέπει την εξουσία.

Μάθαινε άνθρωπε στο άσυλο!

Μάθαινε άνθρωπε στη φυλακή!

Μάθαινε γυναίκα στην κουζίνα! Μάθαινε εξηντάχρονε!

Εσύ να πάρεις πρέπει την εξουσία.

Ψάξε για σχολείο άστεγε!

Προμηθέψου γνώση, παγωμένε!

Πεινασμένε άρπαξε το βιβλίο: είν’ ένα όπλο.

Εσύ να πάρεις πρέπει την εξουσία.

 

Μην ντρέπεσαι να ρωτήσεις, Σύντροφε!

Μην αφεθείς να πείθεσαι

Μάθε να βλέπεις συ ο ίδιος.

Ό,τι δεν ξέρεις ο ίδιος

Καθόλου δεν το ξέρεις.

Έλεγξε το λογαριασμό.

Εσύ θα τον πληρώσεις.

Ψάξε με τα δάχτυλα κάθε σημάδι

Ρώτα: πώς βρέθηκε αυτό εδώ;

Εσύ να πάρεις πρέπει την εξουσία.

 

Μπέρτολτ Μπρεχτ, 1931

Από το θεατρικό έργο Η Μάνα

kke.gr