Πώς εξηγείται η εμφάνιση της A.P.R.R.;

Με τα ακόλουθα:

1) Με τις παραδοσιακές πανάρχαιες μεθόδους, πολύ καλά χωνεμένες (ο λεγόμενος Ρεαλισμός υπάρχει από τον 14ο αιώνα).

2) Με τις λεγόμενες τεχνικές (βιογραφικού χαρακτήρα κλπ.)

3) Με το να περιορίσουν τον ρεαλισμό στην πιο χαμηλή μορφή του, το νατουραλισμό.

4) Η όχι φανερή αλλά ιδεολογική βοήθεια των κρατικών και συνδικαλιστικών οργανώσεων, που χαρακτηρίζονται για τον μεγάλο αισθητικό συντηρητισμό τους, που προέρχεται από την προηγούμενη εκπαίδευση.

5) Η ασήμαντη κατάκτηση των «Μέσων και εργαλείων παραγωγής» (το καβαλέτο και το πινέλο) που ο Κάτσμαν θεωρεί κατόρθωμα, και που βοηθούν για τη διάδοση των ιδεών και των έργων της A.P.R.R. Πιάσε το πινέλο και ζωγράφισε! Υπάρχει πιο εύκολο πράγμα;

6) Η μεγάλη ανάπτυξη της Ν.Ε.Π. ή μάλλον οι εμπορικές ανταλλαγές, που ευνοούν τις κλειστές ατομικιστικές σχέσεις και το ανάλογο γούστο (καδράκια στο σπίτι, το μουσείο ή έκθεση κλπ.).

7) Η αδυναμία να οργανωθεί σύμφωνα με ένα πλάνο η υλική κουλτούρα της κοινωνίας στα επόμενα χρόνια, η αδυναμία να δοθεί θέση για τους βιομηχανιστές καλλιτέχνες όχι σαν σχεδιαστές, αλλά σαν κατασκευαστές. Όλοι βλέπουν πως είναι αναγκαίοι.

8) Η απουσία της έγχρωμης φωτογραφίας και κινηματογράφου, που θα αχρήστευε και θα έκανε ακατανόητο το να ζωγραφίζουν τη ζωή των χωρών της Σοβ. Ένωσης, ή άλλα πράγματα στο ίδιο στυλ.

9) Η πολιτιστική καθυστέρηση της παλιάς Ρωσίας που δεν έχει ακόμη ξεπεραστεί.

10) Σε οποιαδήποτε χώρα της Δυτικής Ευρώπης και με οποιαδήποτε επανάσταση, θα ήταν σήμερα ακατανόητες τέτοιες οργανώσεις σαν την A.P.R.R.

Οι «Απρριστές» είναι καταληπτοί, όχι γιατί έκαναν την τέχνη καταληπτή, αλλά γιατί την υποβίβασαν στις μέχρι πριν συνηθισμένες μορφές.

 

Δημοσιεύθηκε στο περιοδικό «Ζιζν Ιστκούβνα» στις 24 Αυγούστου 1926

(Μετάφραση Δανιήλ για το περιοδικό Φιλμ, 16, 1979)

Advertisements