Γράφει ο Ιωακείμ Λ. ( Παράταιρος)

Street party στη Νέα Υόρκη

Το hip hop δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι , ειδικά από τις αρχές του 2000 κι έπειτα, είναι η δημοφιλέστερη μουσική στον πλανήτη. Δεν αναφερόμαστε μόνο στην κονιορτοποιημένη εκδοχή του που προωθείται από την βιομηχανία του θεάματος για εμπορικούς καθαρά σκοπούς αλλά και στο λεγόμενο underground κίνημα. Κατ‘ επέκταση, βέβαια, το εκφυλισμένο hip hop προωθείται από το σύστημα για λόγους αποχαύνωσης και δημιουργίας λαθεμένων αντιλήψεων περί αξιών. Το πρώτο μπορεί να το συναντήσει κανείς στα μουσικά κανάλια ανάμεσα σε άλλα pop κομμάτια και στα φινετσάτα clubs, τα οποία δεν σας συνιστώ να επισκεφτείτε σε νηφάλια κατάσταση αν δεν θέλετε να προσβληθεί η αισθητική σας.
Το δεύτερο είναι ιδιαίτερα διαδεδομένο χάριν στο διαδίκτυο κι έτσι στους δρόμους έχουν ξεχυθεί πιτσιρικάδες που ακούνε από τα ηχεία του κινητού τους ράπερς που δεν έχουν πατήσει ποτέ το πόδι τους σε κανονικό στούντιο. Σε κάθε επαρχιακή πόλη ανά την Ελλάδα υπάρχει και από ένα συγκρότημα που μετράει χρόνια ύπαρξης και τυγχάνει την γενική αναγνώριση των μικρότερων ακροατών, ενώ εμπνέει νέους mc’s που τους βλέπουν ως local heroes! Στην Αμερική είναι αυτονόητο ότι εδώ και δεκαετίες έχει πάψει να θεωρείται taboo η ενασχόληση λευκών με το είδος. Ο ίδιος ο Chuck D, εμβληματική προσωπικότητα των Public Enemy, οι οποίοι ήταν άμεσα συνδεδεμένοι με τους Μαύρους Πάνθηρες, έχει παραδεχτεί πως το συγκρότημα του και το hip hop συνολικά απευθύνεται και στο λευκό ακροατήριο.

O Chuck D στα γυρίσματα του Fight The Power με σκηνοθέτη τον ακτιβιστή Spike Lee

 

Οι απόψεις των υπέρμαχων της παθητικής-απολίτικης στάσης απέναντι στα πράγματα μπορούν να συνοψιστούν στον με ειρωνική διάθεση στίχο των Jolly Roger ‘’το ραπ έτσι κι αλλιώς ήταν μουσική για πάρτυ‘’ . Eίναι όμως πράγματι έτσι; ‘Όντως το hip hop άνθισε στις αυτοσχέδιες γιορτές που στήνονταν σε ολόκληρα οικοδομικά τετράγωνα στην Νέα Υόρκη και κύριο μέλημα του dj ήταν να χορέψει και να περάσει καλά ο κόσμος. Αυτό το γεγονός όμως δεν εμποδίζει την δυνατότητα μετεξέλιξης του είδους και απόκτησης πολιτικού στίγματος κάτι που έγινε από τα γεννοφάσκια του. Επιπροσθέτως η διάθεση ενότητας μέσα από την μουσική, ο συναγωνισμός για την καλύτερη χορευτική φιγούρα, η μάχη για την καλύτερη ρίμα σε αντιπαραβολή και ενάντια στον αλληλοσκοτωμό, στους πολέμους των συμμοριών και στα ναρκωτικά δεν αποτελεί από μόνο του ένα κοινωνικό μήνυμα; Ήδη από το 1982 άρχισε να εκδηλώνεται η στροφή προς τον πολιτικό λόγο με το ιστορικό κομμάτι ‘’The Message‘’ από τον Grandmaster Flash και τους Furious Five με πολλές αναφορές για τα προβλήματα στις φτωχογειτονιές και τις προεκτάσεις τους. Να μην ξεχνάμε ότι επηρεασμένοι από το Rhythm And Blues ( R & B) πολλοί ερμηνεύσανε το ραπ ως Rhythm And Poetry ή Rhyme And Politics.
Στο σήμερα, ενώ έχουν σαρωθεί τα πάντα, όπου και να σταθούμε ακούμε την παράκληση-φράση ‘’να μην το πολιτικοποιήσουμε το πράγμα ρε παιδιά’’. Αυτό συμβαίνει και στο χώρο του hip hop παρόλο που αυτό δεν ίσχυε πάντα, καθώς το ραπ από την δομή του δίνει την ευκαιρία να χωρέσουν πολλοί στίχοι σε ένα μόνο τραγούδι και καθ’ αυτόν τον τρόπο παίρνει αρκετές φορές την μορφή πολιτικού κηρύγματος. Άπαξ και συμφωνήσουμε ότι το ραπ είναι τέχνη, που κατ‘ εμέ δεν τίθεται αμφισβήτηση, τότε έχει όλες τις προοπτικές να γίνει στρατευμένη. Το επιχείρημα ότι δεν είναι τέχνη κάτι που μπορεί να γίνει τόσο εύκολα από τον καθένα έχει σαθρές βάσεις γιατί αυτό δεν σημαίνει ότι μπορεί να το κάνουν όλοι εξίσου καλά, έντεχνα και στοχευμένα. Από την άλλη, μια αγκιτάτσια με ομοιοκαταληξία δεν είναι ικανή ούτε να χαρακτηριστεί τέχνη, αλλά και ούτε να εκπληρώσει τους σκοπούς της στρατευμένης, εφόσον κραυγάζει με έπαρση την στράτευση της και δεν πετυχαίνει την αισθητική αρτιότητα. Ας μην ξεχνάμε ότι για την σύλληψη της τέχνης δεν ευθύνεται μόνο ο νους, αλλά επιστρατεύεται και ο ψυχικός μας κόσμος .


O blast master aka KRS One

1. Zack de la Rocha, Krs One, Last Emperor – CIA


O Krs – one, ίσως η μεγαλύτερη μορφή του conscious hip hop, μάζεψε άλλους δύο ταλαντούχους mc ‘s και τα βάλανε με την γνωστή και μη εξαιρετέα μυστική υπηρεσία σε ένα κομμάτι με έντονο ριζοσπαστικό στίχο με δεδομένη την τρομοκρατία που έχει ασκηθεί σε καλλιτέχνες από την CIA.

2 . Rhyme Asylum – This is where

Οι Rhyme asylum προέρχονται από την υπόγεια σκηνή του Λονδίνου και έγιναν γνωστοί από τις βραδιές με ανοιχτά μικρόφωνα που διοργάνωνε το Deal Real, ιστορικό δισκάδικο για το Βρετανικό hip hop αφού εκτός του ότι πίσω από τον πάγκο του πωλητή περάσανε μεγάλα ονόματα, ήταν ένας τόπος συνάθροισης για rappers και fans. Αν και το συγκεκριμένο συγκρότημα μας έχει συνηθίσει σε στίχους με αναφορές στην παράνοια και σε ακραίες συμπεριφορές στο τραγούδι που παρουσιάζεται μιλούν για την ζωή με χαμηλές αξιώσεις, την δυσκολία επιβίωσης και την ψεύτικη ελευθερία που απολαμβάνουν τα χαμηλότερα στρώματα.

3. Arrested Development – Give a man a fish

Στις αρχές της δεκαετίας του 90 ‘ έκανε δυναμική εμφάνιση το gangsta rap κι ενώ γνώρισε μεγάλη επιτυχία, πολλοί από την αφροαμερικάνικη κοινότητα το αμφισβήτησαν για τα μηνύματα που περνούσε. Το γεγονός αυτό έστρωσε το δρόμο για την αναγνώριση των Arrested Development, κάτι τύποι που σκάγανε με μποέμικες ενδυμασίες που παρέπεμπαν στην αφρικάνικη τους προέλευση. Ο Speech ήταν κάτι σαν spiritual leader που πίστευε στην ενότητα της μαύρης κοινότητας και καλούσε σε πολιτικοποίηση. Το alternative hip hop στα καλύτερα του!

4. Cunninlinguists – Dying nation

Τα παλικάρια από τον Αμερικάνικο Νότο όταν δεν μιλάνε για γκόμενες και τα λιβάδια ινδικής κάνναβης που καταναλώνουν θυμούνται να φτιάξουν κανένα political rap διαμαντάκι. Εδώ μιλάνε για την υποκρισία του κράτους των ΗΠΑ , τις κοινωνικές διακρίσεις και την ανελευθερία των μαύρων, την κρατική καταστολή και την ζωή στο γκέτο, ενώ αφήνουν και υπαινιγμό για την δολοφονία του ισπανόφωνου Dialo το 1999 από αστυνομικούς. Στους ψαγμένους low bap ακροατές η loopa ίσως κάτι θυμίσει.

5. Dead Preaz –Police state

Από τους λίγους που δεν τσιμπήσανε με την εκλογή Obama στην hip hop κοινότητα ήταν οι Dead Preaz. Από τα πλέον γνωστά και πολιτικοποιημένα συγκροτήματα εναντιώνονται στην μουσική βιομηχανία και αδιαφορούν για την επερχόμενη εξαφάνιση των δισκογραφικών εταιριών. Δεν διστάζουν να μιλήσουν ανοιχτά για τις αρχές τους και το όραμα τους για μια σοσιαλιστική κοινωνία. Το police state είναι από τον δίσκο Let’s get free που θεωρείται κλασικός…

6 . Rebel Diaz feat. Rayz Walz – Craazy

Με τους διδύμους mc ‘s της μπάντας είχα την ευκαιρία να συνομιλήσουμε σε συναυλία τους στην Θεσσαλονίκη και να ανταλλάξουμε απόψεις για το επαναστατικό hip hop και την κατάσταση στην Ελλάδα. Έχουνε σημαντική κοινωνική δράση στο Bronx και έχουν συλληφθεί αρκετές φορές σε διαμαρτυρίες . Στο τελευταίο τους δίσκο έχουν συμμετοχή, μεταξύ άλλων, των Dead Preaz και του Afrika Bambaataa από τους πρώτους hip hop καλλιτέχνες.

7. Foreign Beggars – Slo speed

Πριν το ρίξουν στα περίεργα και στα dupsteb hits κάνανε αγνό , απλό και ωμό hip hop. Στην Ελλάδα τους μάθαμε από την συνεργασία τους με τον BD Foxmoor και από τις συναυλίες που δώσανε αργότερα με το hip hop κοινό να περιμένει να ακούσει τον προσφιλές σε αυτό ήχο και να βαράνε ξαφνικά ηλεκτρονικές μουσικές.

8. Poor Righteous Teachers feat. Krs one – Conscious style

Μεγάλη συνάντηση στο μικρόφωνο τιτάνων του rap με συνείδηση στον δίσκο ‘’New world order‘’ που είναι άνετα στο top ten με τους αγαπημένους μου. Τα χώνουν αβέρτα στους απαθείς ραπάδες και όχι μόνο. Είναι δύσκολο να γίνει ειδική μνεία σε κάποιο συγκεκριμένο στίχο οπότε προτείνω να το μελετήσετε ολόκληρο

9 . Μέγας – Το λόμπυ

Ο Μέγας από νεαρή σχετικά ηλικία διακρίθηκε στο ραπ παίγνιον, δεν έχει βγάλει μπόλικους προσωπικούς δίσκους, αλλά έχει κάνει άπειρες συνεργασίες. Αυτή την περίοδο έχει μπει στο σχήμα των Rebellion Connection και έχει αλλάξει το ψευδώνυμο του, ανεπιτυχώς κατ’ εμέ, σε 84. Δεν είναι δύσκολο να ανακαλύψει κανείς τις ποιητικές του καταβολές, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν γράφει με την ίδια επιτυχία άκρως στρατευμένους στίχους όπως στο λόμπυ, στο οποίο με την απαραίτητη conspiracy theory αύρα, κάνει μια περιγραφή της ανατομίας του καπιταλισμού και του ασφυκτικού πλαισίου μέσα στο οποίο καλείται να επιβιώσει η εργατική τάξη.

10 . Φάρσα – What did you say

Η Freestyle Productions με έδρα το Πέραμα στις ακμαίες εποχές της κυκλοφορούσε δίσκους αβέρτα. Το Φάρσα ήταν ένα χιουμοριστικό project με mc ‘s από όλα τα low bap συγκροτήματα. Στο what did you say καυτηριάζουν τους πολίτες της ΗΠΑ και φήμες λένε ότι ghostwriter είναι ο Τοτέμ. Για την ιστορία ραπάρουν με την σειρά οι Dark soul, Caribu, Brak, Μώμος, Τοτέμ, Flaco, Πανδώρα, Κήρυκας, Pinata, Ξενιστής.


Μέλη της Freestyle Productions στην hip hop καφετέρια ‘’Κοσμογωνιά’’ στο Πέραμα

Σημ. Ο Παράταιρος είναι μέλος της καλλιτεχνικής hip hop ομάδας ‘’ Rhythm And Poetry ‘’

https://www.facebook.com/pages/Rhythm-And-Poetry/370728086413142

http://paratairosrap.blogspot.gr/

Advertisements