Τα αναρτώ και τα δύο για να δείτε διαφορά κουλτούρας

 

Στον αστερισμό του κομματικού πολιτισμού η Πάτρα, η οποία μετά την περιπέτεια του ΔΗΠΕΘΕ και την απομάκρυνση του καθόλα επιτυχημένου Αμπαζή στο πλαίσιο της επιβολής της κόκκινης αντίληψης για το θέατρο μέσω ενός καλλιτέχνη- κομματικού στελέχους του ΚΚΕ, τώρα αρχίζει να βάφει προκλητικά με κόκκινη μπογιά και τα εικαστικά της, με εκθέσεις που έρχονται …φορητές από την Αθήνα, κάποιες δε εξ αυτών κατόπιν συστάσεως Κουτσούμπα, οι οποίες πληρώνονται από τους Πατρινούς και μάλιστα αδρά, χωρίς να έχουν καν την στοιχειώδη καλλιτεχνική αξία και αναγνώριση.

Ο πολιτισμός, ένας κατεξοχήν χώρος ελεύθερης έκφρασης και παρέμβασης, μετατρέπεται σταδιακά σε μέσο προπαγάνδας του ΚΚΕ, κάτι που φάνηκε και από το μανιφέστο περί διεθνούς φεστιβάλ Πάτρας, με ένα κείμενο το οποίο βρίθει κακώς νοούμενης λαϊκότητας περί των πολιτιστικών, διαφοροποιώντας τους πολίτες της γειτονιάς και των συνοικιών από αυτούς του κέντρου ωσάν να πρόκειται περί κατοίκων κατώτερου θεού και πνευματικού επιπέδου.

Η πολιτιστική προπαγάνδα μετά το θέατρο και το Φεστιβάλ, διείσδυσε όπως μαθαίνει το thebest.gr και στα εικαστικά πράγματα της πόλης με την σφραγίδα του απολύτως κομματικώς ελεγχόμενου Εικαστικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, προκαλώντας έντονες αντιδράσεις στους πνευματικούς ανθρώπους της πόλης που υπογραμμίζουν ότι αρχίζει να γίνεται πλέον επικίνδυνος ο τρόπος με τον οποίο η νέα δημοτική αρχή τοποθετείται σε σχέση με το πνευματικό παρόν και το μέλλον των ανθρώπων της πόλης.

Πέρα από αυτό τον πολύ σημαντικό παράγοντα όμως υπάρχει και η παράμετρος της ηθικής και όχι μόνο νομιμοποίησης της κομματικής διαχείρισης των χρημάτων του πολιτισμού της Πάτρας μέσα από την στρατευμένη αυτοδιοίκηση.

Ας πάμε όμως στα εικαστικά και στα ερωτηματικά που ανακύπτουν σε σχέση με δύο εκθέσεις. Η μια είναι η έκθεση του Παναγιώτη (Τάκη) Βαρελά με τίτλο «Mετ’ άλλων ανθρώπων έργο ΙΙ», στα εγκαίνια της οποίας παραβρέθηκε και ο ίδιος ο Κώστας Πελετίδης ο οποίος υπογράμμισε ότι «ο Τάκης Βαρελάς μέσα από τη ζωγραφική του παρουσιάζει τον καθημερινό εργάτη ως πρωτοπόρο αδάμαστο άνθρωπο που μεταδίδει την ελπίδα για μια ζωή με αξιοπρέπεια και δημιουργία».

Πέρα από το προφανές της εικαστικής στράτευσης, πληροφορούμαστε ότι η έκθεση αυτή έγινε με απευθείας ανάθεση, χωρίς δηλαδή καν να ερωτηθεί η γνωμοδοτική επιτροπή της πινακοθήκης και για την οποία υπήρχε και αμοιβή περί τα 2.600 ευρώ, γεγονός που κάθε άλλο παρά συνηθίζεται για ατομική έκθεση.

Ο Τάκης Βαρελάς, εικαστικός, μέλος του ΔΣ του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας, ήταν μάλιστα εις εκ των κομματικών μελών της Κριτικής Επιτροπής που συγκροτήθηκε για να αξιολογήσει τα έργα στον διαγωνισμό για το λογότυπο του ΚΚΕ. Κάποιοι τον αποκαλούν ζωγράφο- αρθρογράφο του «902», ο οποίος είχε κάνει περίπου επάγγελμα τις συχνότατες επιθέσεις στο Αριστερό Ρεύμα , την Αριστερή Πλατφόρμα και προσωπικά τον Παναγιώτη Λαφαζάνη.

Ο Βαρελάς, όπως λένε οι πληροφορίες του thebest.gr, ήρθε στην Πάτρα ως αμειβόμενη ατομική έκθεση με εντολή Κουτσούμπα!!!.

Το βιογραφικό του έχει περίπου ως εξής: Γεννήθηκε στον Άγιο Γεώργιο Λιβαδειάς το 1959, όπου και τελείωσε το δημοτικό, συνεχίζοντας το γυμνάσιο στην Λιβαδειά.
Στη συνέχεια, φοίτησε στο τμήμα σχεδιαστών της ΣΕΛΕΤΕ (Ανώτερης Σχολής Τεχνολογικής και Παιδαγωγικής Εκπαίδευσης).
Το 1982 εργάζεται στον Οδηγητή, εβδομαδιαία, τότε, εφημερίδα της Κομμουνιστικής Νεολαίας Ελλάδας.

Σχεδίασε πολιτικές αφίσσες, πολιτικά έντυπα, εξώφυλλα βιβλίων και δεκάδες έντυπα πολιτικής επικοινωνίας. Απο το 1986 ασχολείται με τη διαφήμιση. Στην τέχνη είναι αυτοδίδακτος.

Κατόπιν τούτων τα λόγια είναι περιττά.

Το επόμενο καλλιτεχνικό γεγονός- υπηρεσία στον Περισσό, με τα χρήματα της Πάτρας και του πολιτιστικού της Οργανισμού, αφορά την έκθεση «Εικαστική Τέχνη και Αντίσταση» η οποία εγκαινιάστηκε στην Αγορά Αργύρη.

«Να αναδειχθεί η αντίσταση ενός λαού και τα έργα να αποτελέσουν μια μαρτυρία των δημιουργών και τα όσα οι ίδιοι βίωσαν αλλά και συνάμα προσέφεραν στην εικαστική τέχνη», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Πελετίδης στα εγκαίνια.

Αυτό που δεν ανέφερε είναι ότι αυτή η έκθεση η οποία επίσης γίνεται υπό το στέγαστρο του κομματικώς ελεγχόμενου Εικαστικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, κόστισε 9.000 ευρώ, αφορά συλλογές έργων από το ΚΚΕ και άλλους ιδιώτες χωρίς να υπάρχει η απαραίτητη αξιολόγηση ιστορικού τέχνης, έγινε επίσης με απευθείας ανάθεση.

Πρόκειται για το μεγαλύτερο ποσό που έχει διατεθεί για εικαστική έκθεση στην Πάτρα τα τελευταία τουλάχιστον πέντε χρόνια και ο προυπολογισμός της όπως διαβάζουμε στη Διαύγεια, έχει ως εξής:

3427 ευρώ μεταφορά και ασφάλεια έργων

4579 ευρώ εκτύπωση καταλόγου

1033 ευρώ εκτύπωση εντύπων και μπάνερ.

Για την ιστορία αναφέρουμε ότι η Πρόεδρος του Εικαστικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Εύα Μελλά, ήταν υποψήφια βουλευτής Α΄Αθήνας με το ΚΚΕ.

Όλα αυτά δείχνουν με τον πλέον σαφή τρόπο τις προθέσεις της δημοτικής αρχής να λειτουργήσει την τέχνη ως όχημα πολιτικού προσηλυτισμού, και να προσγειώσει τις πολιτιστικές δράσεις του Δήμου στο πεδίο καλλιτεχνικής έκφρασης του ΚΚΕ, δίνοντας δουλειές στα δικά του τα παιδιά, με την Πάτρα να πληρώνει για λογαριασμό του Περισσού και να είναι υποχρεωμένη να αναγνωρίζει ως τέχνη στα 2015, ό,τι αναγνωρίζει ως τέχνη η ΚΝΕ.

Χαρακτηριστική λεπτομέρεια της όλης κατάστασης, είναι ότι σε αυτές τις εκδηλώσεις απευθύνεται κάλεσμα στην ΚΝΕ για ενίσχυση στα εγκαίνια, όπου αναζητάς ματαίως να βρεις κανέναν φιλότεχνο, για λόγους που έχουν να κάνουν σαφώς με το τι ακριβώς αναζητά ο Πατρινός φιλότεχνος και τι το ΚΚΕ. Και δεν νομίζω ότι αυτά τα δύο συναντώνται.

 Γιώτα Κοντογεωργοπούλου

και η απάντηση

«Ο Πολιτιστικός Οργανισμός, από το Σεπτέμβρη του 2014 έως σήμερα, έχει φιλοξενήσει δεκάδες εκθέσεις, ατομικές και ομαδικές, κυρίως ντόπιων καλλιτεχνών, στους εκθεσιακούς χώρους που διαθέτει ο Δήμος, συνεπώς εάν οι συντάκτες του θέματος έμπαιναν στον κόπο, θα διαπίστωναν πως οι δράσεις του Δήμου δεν έχουν ως κριτήριο την κομματική και ιδεολογική ταυτότητα κανενός.

Σε ό,τι αφορά τις αναφορές -σε άρθρο- στα κριτήρια με τα οποία φιλοξενήθηκε η ατομική έκθεση του ζωγράφου Τάκη Βαρελά, θυμίζουμε πως αυτή έγινε με ομόφωνη απόφαση στο ΔΣ του Πολιτιστικού Οργανισμού. Τα μόνα έξοδα που έγιναν ήταν για εκτύπωση καταλόγου που δινόταν δωρεάν και εξαντλήθηκε λόγω της μεγάλης επισκεψιμότητας. Θυμίζουμε, δε, πως στο πλαίσιο της έκθεσης διοργανώθηκαν παράλληλες εκδηλώσεις που παρακολούθησε πλήθος κόσμου δωρεάν -όπως η συναυλία με την γνωστή κιθαρίστρια Εύα Φάμπα, κόρη του Δημήτρη Φάμπα.

Συνεπώς, αποτελεί χυδαίο ψέμα αυτό που γράφεται για προσωπική αμοιβή στον καλλιτέχνη.

Άλλωστε, αν κάποιοι δεν διαθέτουν ρηχή μνήμη, θα έπρεπε να γνωρίζουν πως δεν είναι η πρώτη φορά που φιλοξενείται ατομική έκθεση εν ζωή εικαστικού στην Πινακοθήκη.

Τα όσα στο ίδιο ηλεκτρονικό δημοσίευμα αναφέρονται, σχετικά με την έκθεση «Εικαστικές Τέχνες και Αντίσταση», η οποία φιλοξενείται στην Αγορά Αργύρη, ο Πολιτιστικός Οργανισμός υπενθυμίζει πως πρόκειται για διακόσια εκθέματα από την Εθνική Πινακοθήκη, το Μουσείο Μπενάκη, τη Δημοτική Πινακοθήκη της Αθήνας, των Ιωαννίνων και πολλά άλλα ιδρύματα.

Δηλαδή, την έκθεση απαρτίζουν έργα καλλιτεχνών με τεράστια προσφορά, μέσα από τα οποία καθορίστηκε σε μεγάλο βαθμό η πορεία της εικαστικής τέχνης στην Ελλάδα (Καπράλος, Τάσσος, Κατράκη, Στεφανίδης, Σεμερτζίδης, Μακρής, Μακρή, Σπαθάρης κ.ά.).

Ουσιαστικά, πέρα από την εικαστική αξία των εκθεμάτων και ο πιο αμύητος αντιλαμβάνεται πως πρόκειται για πραγματική κιβωτό διαφύλαξης της ιστορικής μνήμης, η οποία παραμένει πάντα επίκαιρη, ιδιαίτερα σε μια περίοδο όπου οι πολίτες βιώνουν για μια ακόμα φορά την αδικία και την εξαθλίωση.

Τα όσα αναφέρονται για το κόστος της έκθεσης, αυτό αφορούσε μόνο την κάλυψη των δαπανών για τη μεταφορά των έργων (περιλαμβάνει τη συγκέντρωσή τους από δεκάδες χώρους), τα ασφάλιστρα (τα συγκεκριμένα έργα πέρα από μεγάλη αισθητική και ιστορική αξία, έχουν και μεγάλη χρηματική αξία).

Να σημειωθεί δε πως οι κατάλογοι διακινούνται με το συμβολικό ποσό των 5 ευρώ, εξισορροπώντας έτσι το κόστος εκτύπωσης. Οι εμπνευστές του γεμάτου ανακρίβειες θέματος που αναρτήθηκε στη συγκεκριμένη ιστοσελίδα, αρκούσε ν’ ανατρέξουν στο πρόσφατο παρελθόν για να δουν χρυσοπληρωμένες εκθέσεις με λίγες δεκάδες επισκέπτες.

Τέλος, είναι τέτοιο το μέγεθος της εμπάθειας όσων εργάστηκαν για να παραχθεί το συγκεκριμένο ρυπαρό δημοσίευμα, που αναρωτιόμαστε: Κομματική απόβαση έκανε ο Καμίνης στο Δήμο της Αθήνας, όταν συνδιοργάνωσε την ίδια έκθεση με το Εικαστικό Επιμελητήριο Ελλάδος;

Όσο δε για την παρουσία ή μη, φιλότεχνων και καλλιτεχνών στα εγκαίνια, οι εκατοντάδες Πατρινοί και οι δεκάδες εικαστικοί (μεταξύ αυτών και η κόρη της σπουδαίας Βάσως Κατράκη), που παρευρίσκονταν χτες στα εγκαίνια της έκθεσης, δίνουν νέα πνοή και ζωντάνια στους χώρους των εκθέσεων.

Θα συμβουλεύαμε δε τους συντάκτες του συγκεκριμένου άρθρου να παρατηρήσουν καλά στο υλικό που τους έχει σταλεί, γιατί μεταξύ των όσων έδωσαν το «παρών» στα εγκαίνια της έκθεσης υπάρχουν και πρόσωπα τα οποία κατ’ επανάληψη έχουν οι ίδιοι προβάλει για το έργο και την προσφορά τους στις τέχνες και τον πολιτισμό.

Επειδή βγάζουν σπυράκια όταν ακούν τις λέξεις εργάτες και λαός και ειρωνεύονται την επαφή του απλού καθημερινού ανθρώπου με τα έργα τέχνης, καλούμε το λαό και ειδικά τη νεολαία της Πάτρας να επισκεφτεί την έκθεση, ώστε να διαπιστώσει από κοντά την αξία αυτών των έργων τέχνης. Τιμή μας να φιλοξενείται τέτοια έκθεση στην Πάτρα.

Όσο για τους φανερούς και κρυφούς συντάκτες του συγκεκριμένου λιβελογραφήματος, έχουμε να σχολιάσουμε: κρίμα και ντροπή».

Advertisements